Манифест

Манифест

Manifesto

2020 · Норвегия · 27 мин.

Малка художествена академия се слива с огромен университет като един от многото институти. Те трябва да следват всички административни процедури на университета. Но тайно студентите и персоналът решават да се самоорганизират като независима художествена школа. Те създават свои собствени курсове, програми и ръководство, тайно и без знанието на университета.

Режисьор Ане Хьорт Гуту
Продуцент Ане Хьорт Гуту, Елизабет Клепе
Сценарий Ане Хьорт Гуту
Монтаж Джон Ендре Мьорк
Оператор Патрик Сьофстрьом
Звук Ойвинд Ридланд, Руне Багеруд
Музика Мари Квиен Брунвол
Главни актьори Ямиле Калдерон, Майкен Хаварстейн, Терe Николясен, Бьорнар Сира, Фату Мадлен Асбак

Да подкопаем системата отвътре - Ане Хьорт Гуту и “Манифест”

текст от Савина Петкова

Когато теоретикът Ричото Канудо обявява киното за “тотално изкуство” в своя “Манифест на седемте изкуства” през 1923г., в думите му прозира типичен за междувоенния период оптимизъм. Завиден патос личи и в опита да увековечи киното с епитети като “съвършен синтез” и метафори за брака между Изкуството и Науката – както и подобава на жанра, в който пише. Въпреки това, желанието му да обедини множеството от изкуства под един консолидиращ принцип ми се струва много по-интересно, отколкото йерархичността, която му спечелва славата на един от първите киноведи изобщо. Съвременните образователни системи също предпочитат синтез над специализация и това личи в речника им: думи като “интердисциплинарен” се подразбират. Тясноспециализирани хуманитарни катедри затварят врати и стават част от по-големи и по-доходоносни звена в нови негостоприемни сгради, по света и у нас. С късометражния си филм “Манифест”, норвежката режисьорка Ане Хьорт Гуту ни дава пример за това, как можем да подкопаем системата отвътре.

“Манифест” е документален филм за дома, който ти е чужд, нищо, че става дума за една норвежка художествена академия, преобразена след цялостен ремонт и преустройство. Гуту (зад кадър) интервюира студенти и членове на администрацията във факултета по изящни изкуства, музика и дизайн с топлота и колегиалност. Малкото на брой въпроси, които си позволява да зададе по време на записа, са достатъчно лаконични да спечелят доверието на зрителя – че режисьорката е във възторг от това, което вижда и чува, е без съмнение. В съдържанието на тези интервюта обаче е скрита награда за всеки (предимно чужденец), който гледа “Манифест”: никой не очаква от привилегированите представители на тази богата държава да се разбунтуват, не и по този начин. Тук не става дума за стачка или за окупация, но подходът им е също толкова радикален, щом успява да замаскира тип самоуправление като институционален ред. Чистачката е всъщност ректор, в онлайн портала графикът е изпълнен с фиктивни предмети, прозорците се отварят с ключове, замаскирани като USB, DIY кухня на колела спасява всички от диктата на университетското кафене. Отвън, казват те, всичко изглежда изрядно, затова и никой няма да ни разкрие. Филмът ни спестява информацията, че става дума за бившата художествена академия в Берген, която през 2017г. става част от неразпознаваемия за студентите факултет по изящни изкуства, музика и дизайн в Бергенския университет, мой временен alma mater няколко години по-рано.

Да скърбиш за сграда, която вече не съществува, е меко казано странно: все пак нали следва да си пазим тъгата за хора, животни и изобщо живите същества на тази планета, които имат най-голяма нужда от нея! За “Манифест” няма съмнение, че хората са на първо място, но и местата, които те обживяват в опитите си да споделят знания и да създават изкуство, заслужават внимание. Патосът на филма е донякъде сходен с този на Канудовия “Манифест”, но Гуту и интервюираните от нея се обявяват против тотализиращите практики и строгите йерархични строеве под опеката на капитала; против университета и академията, превръщащи се в инструменти на контрола; против лъскавите сгради и обещанията за светло бъдеще, които изключват хората от уравнението. Самата Ане Хьорт Гуту освен режисьор, артист, куратор, е и професор в академията по изящни изкуства в Осло – в иначе невидимото ѝ присъствие личи грижата ѝ за студенти, колеги и институцията като такава.

Представянето на филма „Манифест“ и този текст се осъществяват с финансовата подкрепа на Европейския съюз – СледващоПоколениеЕС по инвестиция BG-RRP-11.016-0049. Цялата отговорност за съдържанието се носи от авторите и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз и Национален фонд „Култура“.

партньори ↕